Când copilul se rușinează de propria existență - O analiză psihologică a umilirii și denigrării copilului, ca forme abuzive de parentaj
Cazul terapeutic 1.
Perspectiva copilului:
„Plapuma roșie”
Avea 6 ani și o plapumă roșie cu floricele mici, primită de la bunica. O purta peste tot prin casă. O numea „manta de curaj”. Într-o seară, tatăl ei a venit obosit și iritat. Când a văzut-o învelită cu plapuma pe covor, a ridicat vocea: „Numai proștii stau așa ca niște cerșetori! Ia ridică-te și fă ceva util, nu mai visa fără rost ca o idioată!”
Copila n-a spus nimic. A dus plapuma în dulap, dar în tăcere a decis să nu o mai atingă niciodată. Nu pentru că nu-i mai plăcea, ci pentru că i s-a spus că acel gest de confort o făcea „proastă, cerșetoare și inutilă ”.
A doua zi, la grădiniță, a început să corecteze copiii care stăteau jos sau visau prea mult. A învățat repede rușinea, și a început să o transmită mai departe, ca pe o povară contaminată.
Scurtă reflecție terapeutică: Uneori, umilința parentală nu se strigă. Se insinuează tăcut, ca o interdicție subtilă asupra bucuriei și creativității. Un copil nu uită niciodată momentul când a fost făcut să creadă că e „greșit” pentru felul cum simte sau se exprimă.
Caz terapeutic 2.
Perspectiva copilului:
„Băiatul care s-a "scurtat”
La 9 ani, Alex era un copil înalt și visător. Îi plăcea să citească despre stele și planete. Într-o zi, când și-a exprimat dorința de a deveni astronom, tatăl lui a râs sec și i-a spus în fața rudelor: „Păi, trebuie să ai creier pentru asta,băiete, să te ducă mintea nu să stai toată ziua cu nasul în nori!” Toți au râs. Alex a tăcut. În următoarele luni, a încetat să mai vorbească despre stele. A început să se aplece ușor când mergea. Ca și cum ar fi vrut să nu mai fie observat.
La 17 ani, când psihologul l-a întrebat ce își dorea să fie când era mic, Alex a ridicat din umeri: „Nu știu. Cred că nimic.”
Scurtă reflecție terapeutică: Când copilul este batjocorit pentru visele și identitatea sa, începe să se „micșoreze” pe dinăuntru. Nu ca trup, ci ca dorință, ca prezență. Sarcina terapeutului e să-l ajute să „crească” din nou – nu în înălțime,ci in în individualitatea sa unică și în demnitate.
„Mi-a fost rușine de propriul copil”
Perspectiva unui părinte
„Mi-a fost rușine de el în public. Nu de hainele lui, ci de felul cum se purta. Prea energic, prea visător, prea... copil. Striga, punea întrebări, alerga, și eu simțeam că toți mă judecă. Așa că-l certam. Îl făceam de râs, îi spuneam să tacă. Că doar așa se învață disciplina, nu?
Acum are 23 de ani și nu spune nimic. Niciodată. Nici bucurie, nici furie, nici visuri. Tace cu politețe. Și uneori, când îl privesc, îmi dau seama că nu se mai simte acasă în pielea lui. Și știu că eu am contribuit la asta. Nu cu palma. Ci cu vorba, și cu rușinea.”
Scurta reflecție psihologică: Mulți părinți își resping copilul nu pentru ce face, ci pentru cum îi face pe ei să se simtă în ochii celorlalți. Rușinea transmisă unui copil pentru felul cum există se întoarce, ani mai târziu, ca o tăcere grea între generații.
„Când m-am întors să-mi iau copilul în brațe, nu mai era acolo”
Perspectiva adultului care reflectă asupra copilăriei
„Aveam 7 ani când mi s-a spus, în fața clasei, că sunt o rușine pentru familie. Că fratele meu e mai deștept și eu sunt doar o umbră inutilă. A zis-o tata, calm și cu zâmbetul larg pe față. Doamna învățătoare a râs. Și clasa a râs, cu poftă chiar. Eu am înlemnit. Și, cred, am plecat din mine atunci. Într-un loc unde nimeni nu putea râde de mine.
Azi am 36 de ani și am făcut „totul corect”. Am diplome, am carieră, am o viață ordonată. Dar când închid ochii, știu că băiețelul acela n-a mai ieșit niciodată din ascunzătoare. Când m-am întors să-l iau în brațe, nu mai era acolo. L-am pierdut atunci, între un zâmbet ironic și un rânjet public.”
Reflecție: Un copil umilit în public nu se rușinează doar de ce a făcut, ci începe să se rușineze de ceea ce este. Unii se întorc târziu să-și recupereze copilul interior. Alții nu mai știu unde să-l caute.
Expresii precum:
• „Nu ești bun de nimic.”
• "O sa ajungi de râsul lumii"
• „Uită-te la alții, cum sunt – tu de ce nu poți fi tot așa?”
• „Îmi e rușine cu tine.”
• "Ești un prost și-un dobitoc"
• "Esti o leneșă/ o împiedicată"
• "Esti o nulitate, sau un papă-lapte".
• "Ești o proastă, o neîndemânatică"
fraze scurte, aparent inofensive. Dar în mintea unui copil, ele nu sunt doar cuvinte. Sunt sculpturi în lutul încă moale al identității. Fiecare silabă rostită de un părinte cu dispreț poate deveni o rană invizibilă, dar profundă, purtată toată viața.
1. Copilul care se rușinează să fie el însuși
Un copil umilit nu învață doar că „a greșit”. Învață că el este greșeala. Nu doar comportamentul lui e criticat, ci întreaga lui ființă. Într-un context sănătos, copilul greșește și primește ghidaj. Într-un context toxic, copilul este redus la greșeală. Îi este rușine să simtă, să gândească, să fie.
„Mi-era frică să vorbesc. Îi simțeam respirația grea de nervi și știam că iar urmează... disprețul. Știam că o să zică ceva care o să mă facă să dispar. Și mi-am dorit atât de mult să dispar...”
Aceste mărturii nu sunt rare. Ele vin dintr-un loc profund – din inima copilului care a învățat să tacă nu din respect, ci din teamă. A învățat să nu ceară iubire, ci să o vâneze, ca pe ceva rar și scump. A învățat să se îndoiască de orice reacție caldă – pentru că nu știe ce înseamnă acceptarea sinceră.
2. Mecanisme psihologice de apărare psihică: Cum se apără un copil mic?
Pentru a supraviețui umilinței, copilul dezvoltă mecanisme de apărare. Unele pot părea paradoxale:
• Perfecționism extrem – în încercarea de a nu mai da niciun motiv pentru a fi umilit.
• Disociere – se detașează de propriile emoții, ca să nu mai simtă durerea.
• Depersonalizare – are impresia că „nu e el în corpul lui”, că trăiește viața altcuiva.
• Autoagresivitate – pentru că internalizează ura părinților și o întoarce împotriva sa.
• Dependență de validare externă – pentru că nu a învățat cum e să te simți valoros de sine stătător.
Aceste mecanisme îl ajută să supraviețuiască, dar îl fac vulnerabil în relații, în carieră, în iubire. Devine adultul care cere permisiunea să existe.
3. Rușinea cronică: Tăcerea care distruge din interior
Umilința repetată cultivă o formă de rușine toxică: nu pentru ce a făcut copilul, ci pentru cine este el. Aceasta nu dispare cu timpul. Se transformă în tăcere, în autoanulare, în zâmbete false și în refuzul de a cere ajutor. E rușinea care șoptește în fiecare eșec: „Nu meriți mai mult.”
E rușinea care apare și în succes: „Dacă oamenii ar ști cine sunt cu adevărat, m-ar respinge.”
Și astfel, copilul umilit devine adultul care se sabotează. Care nu-și găsește vocea. Care acceptă abuzuri subtile în relații, pentru că i se pare „normal” ca cineva să-l dezaprecieze.
4. Vindecarea: Întoarcerea acasă, către sine
Vindecarea pornește din recunoaștere. A accepta că ce ți s-a întâmplat a fost abuz emoțional – chiar dacă părinții nu au avut „intenții rele”. Intențiile nu șterg efectele.
Vindecarea înseamnă să-i spui copilului interior: „Nu e vina ta că ai fost umilit. Ai dreptul să fii iubit. Ai dreptul să greșești. Ai dreptul să exiști.”
În terapie, procesul e ca o reparentare: adultul devine părintele blând pe care copilul nu l-a avut. Se învață compasiunea, se dizolvă rușinea, se rescrie narațiunea identitară.
☆ Exerciții terapeutice utile:
• Scrisoare către copilul interior: Spune-i ce nu a auzit niciodată.
• Jurnalul umilinței: Ce momente ți-au modelat rușinea? Cum te-au influențat?
• Afirmații reparatorii: Le repeți zilnic – „Sunt demn de iubire. Nu trebuie să fiu perfect ca să fiu acceptat.”
• Tehnici din REBT: Identifici gândurile iraționale („Trebuie să fiu perfect ca să fiu valoros”) și le dispuți logic cât și emoțional.
5. De reținut!
Părinții nu sunt întotdeauna monștri. Uneori sunt doar oameni răniți care rănesc la rândul lor. Dar copilul din tine nu avea nevoie de scuze, ci de siguranță. Nu de critici, ci de căldură. Și poate, acum, ca adult, poți deveni pentru tine ceea ce ai avut cel mai mult nevoie: o voce blândă care spune:
„Ești suficient. Încă de când te-ai născut.”
Comentarii
Trimiteți un comentariu