Integrarea Briciului lui Grice în procesul terapeutic prin exerciții REBT aplicative
*O scurtă selecție de exerciții aplicative REBT, care integrează Briciul lui Grice în procesul terapeutic. Acestea pot fi folosite atât în ședințe, cât și ca teme pentru acasă — adaptabile pentru adulți, adolescenți sau în terapie de cuplu/familie.
1. Exercițiul „Ce altceva ar putea însemna?”
Scop: Dezactivarea inferențelor disfuncționale și reactivarea gândirii raționale prin interpretare caritabilă (Grice’s Razor).
Instrucțiuni:
》Alege o situație recentă în care te-ai simțit rănit(ă), ignorat(ă) sau respins(ă).
》Notează prima ta interpretare (ex: „Nu m-a salutat pentru că nu mă suportă”).
》Acum, identifică 3 interpretări alternative care păstrează intenția cooperativă sau explică comportamentul într-un mod mai funcțional (ex: „Poate era absorbit de probleme personale”; „Poate nu m-a văzut”).
☆Întrebare cheie - REBT
* Este logic să aleg varianta cea mai negativă, dacă există explicații mai simple, mai raționale și mai compatibile cu realitatea?
2. Exercițiul „Scenariul Grice” – repovestirea comunicării ambigue
Scop: Reîncadrarea unei comunicări tensionate, aplicând principiile cooperării și ale clarității.
Instrucțiuni:
》Alege o conversație recentă care te-a derutat sau rănit.
》Reprodu cât mai fidel replicile.
》Gândește-te: dacă aș aplica Briciul lui Grice și aș presupune că interlocutorul a vrut să fie clar, relevant și sincer, ce intenție posibilă ar putea sta în spatele cuvintelor lui?
Exemplu:
》 Partenerul a spus: „Fă ce vrei”. Interpretare inițială: „Nu-i pasă de mine.”
》☆ Interpretare cu Grice’s Razor: „Poate că vrea să-mi lase libertatea de decizie și să nu mă preseze.”
3. Exercițiul „Dialogul imaginar empatic”
Scop: Dezvoltarea abilității de a interpreta rațional și empatic interacțiunile tensionate.
Instrucțiuni:
》Imaginează-ți că te afli din nou într-o situație conflictuală.
》Scrie un scurt dialog în care tu întrebi: „Ce ai vrut să spui, de fapt?”
》Scrie un răspuns imaginar din partea celuilalt, care reflectă o intenție rațională, benignă și cooperativă.
》Reflectează: Cum te-ai simți dacă această variantă ar fi reală?
☆ Întrebare de disputare REBT:
》 Ce dovezi am că versiunea mea negativă este mai adevărată decât cea cooperativă?
4. Exercițiul „Verifică înainte să interpretezi”
Scop: Înlocuirea interpretării automate cu curiozitate activă.
Instrucțiuni:
Când observi o reacție sau un mesaj ambigu, aplică mental întrebarea:
》 „Ce variantă ar valida cooperarea și claritatea în locul unei presupuneri negative?”
》Apoi, practică comunicarea directă: întreabă persoana în cauză ce a intenționat, în loc să presupui.
☆ Reflecție REBT:
》 E mai rațional să întreb decât să îmi construiesc o întreagă suferință pe o ipoteză neverificată?
5. Exercițiul „Reflecția celor 3 Brice”
Scop: Dezactivarea gândirii catastrofice prin aplicarea comparativă a celor 3 brice filosofice abordate aici pe blog până în prezent:
Instrucțiuni: Pentru o situație dificilă sau ambiguă, aplică următorii pași:
》Briciul lui Occam: Care e cea mai simplă explicație?
》Briciul lui Hanlon: Este posibil să nu fi fost răutate, ci lipsă de atenție sau altă cauză banală?
》Briciul lui Grice: Dacă presupun cooperare și sens, cum aș putea reinterpreta acest comportament?
Exemplu:
》 „Mi-a întrerupt mesajul de 3 ori.”
– Occam: Poate era distras.
– Hanlon: Nu a fost din răutate.
– Grice: Poate chiar voia să înțeleagă ceva, dar n-a știut cum să întrebe.
☆ Întrebare finală REBT:
》Care dintre aceste explicații îmi reduce suferința și îmi crește raționalitatea?
Comentarii
Trimiteți un comentariu