Pentru terapeuți: Ce „brici” filozofic ai putea aplica?
Această mini-secțiune este concepută ca un ghid interior pentru terapeuți, educatori și utilizatori avansați, pentru a stimula gândirea meta-cognitivă și capacitatea de auto-corectare în interpretarea realității.
Scenariu 1:
▪︎ Simți că un pacient interpretează repetitiv comportamentele altora ca fiind rău-intenționate, fără dovezi clare. Ce „razor” ai putea aplica pentru a facilita o perspectivă alternativă?
> Posibil răspuns: Briciul lui Hanlon – sugerează ipoteza unei greșeli sau a neglijenței, în locul răutății deliberate. Exercițiu DBT: explorarea posibilităților neutre sau neintenționate.
Scenariu 2:
▪︎ O pacientă vine cu o listă lungă de explicații paranoide pentru o întâmplare banală (de ex. nu a primit un mesaj). Cum o poți ghida spre claritate?
> Posibil răspuns: Briciul lui Occam – încurajezi explorarea celei mai simple și plauzibile explicații. Exercițiu REBT: disputarea credinței că totul are o semnificație ascunsă sau controlată.
Scenariu 3:
▪︎ Te afli într-o discuție cu un client care aduce în cabinet afirmații dogmatice sau pseudoștiințifice (ex: „energia sexuală vindecă traumele”). Cum răspunzi într-o manieră profesională?
> Posibil răspuns: Briciul lui Hitchens – ghidezi conversația spre întrebări de tip: „Care este baza concretă a acestei afirmații?” Fără dispreț, dar cu spirit critic. În paralel, exercițiu REBT: disputarea logică a credințelor magice.
Scenariu 4:
▪︎ Clientul tău se frământă obsesiv cu întrebări de tip „de ce nu m-au iubit părinții?”, „ce sens are tot ce mi se întâmplă?” – iar ruminarea paralizează progresul. Cum poți interveni empatic?
> Posibil răspuns: Briciul lui Alder – reformulezi întrebările într-un mod terapeutic și ancorat în prezent. Exercițiu REBT: înlocuirea întrebărilor existențiale cu obiective realiste și utile.
Scenariu 5:
▪︎ Un adolescent cu gândire magică refuză să pună la îndoială convingerile iraționale: „dacă mă gândesc la moarte, înseamnă că se va întâmpla”. Cum ajuți fără să respingi credința?
> Posibil răspuns: Briciul/Lama lui Newton – îndrumi către diferența dintre ipoteze și fapte testabile. Exercițiu DBT: toleranța incertitudinii și normalizarea gândurilor intruzive.
Scenariu 6:
▪︎ Un cuplu în conflict comunică fragmentat și hiperinterpretativ. Apar frecvent acuzații bazate pe „ce s-a vrut să se spună, nu ce s-a spus efectiv”. Cum mediați?
> Posibil răspuns: Briciul lui Grice – reeducarea comunicării în jurul intenției clare, relevante, non-manipulative. Exercițiu de clarificare: „Ce ai vrut să transmiți și ce ai înțeles?”
☆Mini-reflecție pentru practicieni:
▪︎ Când observi o reacție emoțională intensă față de o situație (furie, rușine, anxietate), întreabă-te:
1. „Ce explicație aleg să cred?”
2. „Ce brici aș putea folosi pentru a-mi reduce suferința inutilă?”
3. „Această explicație îmi servește sănătății (psihologice) sau o complică?”
Comentarii
Trimiteți un comentariu