Autismul și comportamentele sexuale compulsive (II): O scurtă analiză psihologică și neurocognitivă (explicativă)

Persoanele cu Tulburare de Spectru Autist (TSA) prezintă particularități cognitive, emoționale și comportamentale care pot influența semnificativ modul în care își dezvoltă și exprimă sexualitatea. În unele cazuri, acestea pot manifesta comportamente compulsiv sexuale sau autostimulare sexuală excesivă, care pot deveni problematice dacă afectează funcționarea zilnică sau interacțiunile sociale.

1. Mecanisme psihologice și neurobiologice implicate

1.1. Deficite în autoreglarea comportamentală

• Autismul este caracterizat prin dificultăți de autoreglare, datorate disfuncțiilor în cortexul prefrontal și sistemul limbic. Această lipsă de control poate face ca impulsurile sexuale să fie exprimate într-un mod dezorganizat, fără luarea în considerare a normelor sociale.

1.2. Hipersensibilitate sau hiposensibilitate senzorială

• Autostimularea sexuală poate apărea ca un răspuns la hiposensibilitatea tactilă (căutare de stimulare puternică) sau ca un mecanism de autoreglare pentru hipersensibilitate senzorială (pentru calmare/liniștire in condiții de stres).

1.3. Rigiditate cognitivă și comportamentală

• Persoanele cu TSA tind să dezvolte rutine rigide și comportamente repetitive, ceea ce poate include și comportamente sexuale repetitive. Odată ce un comportament sexual (de exemplu, masturbarea) devine un mecanism de autoreglare, poate fi dificil de schimbat.

1.4. Dificultăți în înțelegerea normelor sociale și empatiei cognitive

• Deficitele în abilitatea de a înțelege perspectiva celuilalt, a faptului că celălalt este diferit si are o perspectiva ori o opinie diferită ori o voință diferită de a sa, (conceptul "Mind Theory" ) pot duce la:

• Dificultăți în recunoașterea limitelor celorlalți (de exemplu, expunerea indecentă fără a înțelege impactul asupra altora).

• Neînțelegerea diferenței dintre spațiul privat și public.

1.5. Comorbidități psihopatologice

• Persoanele cu TSA au un risc crescut de anxietate, depresie și tulburări obsesiv-compulsive (TOC), ceea ce poate contribui la compulsivitatea sexuală.

2. Educația sexuală la copiii cu handicap cognitiv și comportamente compulsive

• Educația sexuală trebuie să fie structurată, explicită și adaptată nivelului cognitiv al copilului.

2.1. Principii generale

▪︎ Limbaj clar și concret – Explicații simple, fără metafore.

▪︎ Repetiție și rutină – Informațiile trebuie repetate constant.

▪︎ Vizualizare și modelare comportamentală – Folosirea de imagini, videoclipuri educative și jocuri de rol.

▪︎ Reguli clare despre spațiul privat și public.

2.2. Intervenții pentru comportamentele compulsiv sexuale

1. Identificarea funcției comportamentului

• Autostimularea este mijloc de autoreglare emoțională?

• Este un comportament ca răspuns (reactiv) la o rutină rigidă?

• Este comportamentul rezultatul unei lipse de înțelegere a normelor sociale?

2. Crearea unui mediu structurat

• Stabilirea unor spații clare pentru comportamente private (de exemplu, "Masturbarea este permisă doar în baie sau în dormitor, nu în locuri publice".

• Introducerea unor activități alternative pentru reglare emoțională (de exemplu, exerciții senzoriale, sport, tehnici de relaxare).

3. Exerciții de autoreglare și control al impulsurilor

• Tehnici de reîncadrare cognitivă (de exemplu, învățarea diferenței dintre dorință și acțiune).

• Antrenament în amânarea recompensei – utilizarea unui sistem de recompense pentru sporirea autocontrolului.

4. Educație despre consimțământ și limite personale

• Folosirea poveștilor sociale pentru a învăța despre relații sănătoase și norme sociale.

• Exerciții practice despre cum să recunoști emoțiile celorlalți și cum să interpretezi corect semnalele nonverbale.

3. Concluzie

Legătura dintre TSA și comportamentele sexuale compulsive provine din dificultățile de autoreglare, rigiditatea cognitivă și deficitele în înțelegerea normelor sociale. Educația sexuală trebuie să fie adaptată, clară și practică, cu accent pe autoreglare, limite personale și diferențierea dintre spațiul public și privat.


Comentarii

Postări populare