Biasurile cognitive și expresiile pasiv-agresive mascate în binevoință: între dispreț, prejudecată și falsa grijă comunitară
Introducere
În spațiul social actual, fie el fizic sau virtual, interacțiunile umane sunt tot mai mult marcate de forme subtile de agresivitate și de distorsiuni cognitive greu de identificat la prima vedere. Disprețul, prejudecata și frustrarea personală se infiltrează în discursul cotidian, fiind adesea raționalizate sau chiar justificate prin prisma unei pretinse "griji" pentru binele comun, moral sau spiritual. În centrul acestor fenomene stă mecanismul biasurilor cognitive – filtre mentale prin care oamenii interpretează realitatea, nu rareori în mod eronat, afectiv și autojustificativ.
I. Disprețul ca reflex al biasului de superioritate morală
Biasul de superioritate morală (moral superiority bias) este o distorsiune cognitivă prin care individul își supraestimează propriul caracter moral în raport cu alții. Acesta se manifestă frecvent printr-un dispreț subtil sau fățiș față de alegerile, valorile sau stilul de viață al celor din jur. În loc să fie exprimate ca opinii personale, aceste reacții sunt adesea îmbrăcate în hainele unei false compasiuni: „Nu judec, dar cred că cineva ar trebui să-i spună adevărul adevărat ”. Aici, disprețul este mascat printr-o pretinsă sinceritate altruistă, ceea ce îl face mai insidios și mai greu de confruntat.
Această formă de bias este întărită de confirmation bias – tendința de a căuta informații care confirmă convingerile proprii. Astfel, persoana cu un sentiment de superioritate morală va interpreta orice comportament diferit drept deviant, periculos sau "neiluminat", iar reacțiile sale vor părea, în aparență, intervenții binevoitoare în favoarea „adevărului” sau „vindecării spirituale”.
II. Prejudecata alimentată de biasul de atribuire
Prejudecata este o judecată preformată și adesea negativă față de o persoană sau un grup, adesea bazată pe biasul de atribuire (fundamental attribution error). Acest bias ne face să explicăm comportamentele altora prin trăsături stabile („e leneș”, „e imoral”, " e ratat", "e un caz pierdut"), ignorând contextul sau presiunile externe. În schimb, ne justificăm propriile comportamente disfuncționale prin circumstanțe.
Această dinamică duce la o formă de evaluare necritică și unilaterală a celorlalți, care apoi se revarsă în discursuri pseudo-ghidante: „Eu n-aș face niciodată așa ceva. Dar poate pe ea nu a avut cine să o învețe dar îi voi arăta eu”. Comentariul pare a oferi înțelegere, dar de fapt maschează o judecată de valoare asupra caracterului celuilalt și o delimitare identitară între „noi” (cei morali) și „ei” (cei devianți).
III. Frustrarea personală proiectată: biasul egocentric
Biasul egocentric duce la interpretarea lumii prin prisma propriilor emoții și nevoi nerezolvate. Când o persoană trăiește frustrare, lipsă de control sau eșec personal, ea este predispusă să proiecteze aceste trăiri în exterior. Astfel se nasc observații critice, moralizatoare sau „constructive”, adresate celorlalți, dar care sunt de fapt expresii indirecte ale propriului disconfort interior.
Pasiv-agresivitatea apare aici ca o formă de exprimare indirectă a furiei sau a invidiei, mascată prin comentarii aparent binevoitoare: „Îți doresc să te regăsești cu adevărat, cred că te-ai rătăcit un pic, sau cred că ești total pe lângă ceea ce contează cu adevărat ” – spus unui individ care exprimă o opinie diferită sau se afirmă într-un mod care activează gelozia latentă a interlocutorului.
IV. Pasiv-agresivitatea în hainele empatiei: „ghidarea” ca formă de control social
Una dintre cele mai sofisticate forme de pasiv-agresivitate este cea în care critica este mascată sub forma ghidării comunitare, spirituale sau psihologice. Comentarii precum „Spun asta doar pentru că-mi pasă” sau „Am trecut și eu pe acolo, îți spun din iubire/prietenie/din sinceritate” pot ascunde o agendă de invalidare, marginalizare sau chiar manipulare emoțională.
Această dinamică este întreținută de biasul de autojustificare (self-justification bias), care face ca persoana pasiv-agresivă să se simtă îndreptățită în actele sale, percepându-le ca gesturi de salvare și nu ca forme de control. Astfel, se creează o confuzie morală și relațională: destinatarul mesajului simte disconfort, dar nu are un punct clar de atac, pentru că mesajul este livrat în „ambalajul” grijii și al empatiei.
V. Consecințe și responsabilitate
Când biasurile cognitive și pasiv-agresivitatea se normalizează în discursul public sau în relațiile apropiate, ele devin surse de invalidare, rușinare și polarizare socială. Aceste forme de comunicare distructive creează un climat de neîncredere și anxietate relațională, în care autenticitatea este sacrificată în favoarea conformismului și a fricii de a greși.
Din punct de vedere psihoterapeutic, este esențială conștientizarea acestor mecanisme, atât în cadrul procesului de autocunoaștere, cât și în demersurile de intervenție sistemică.
VI. Concluzii
Promovarea unei comunicări clare, asumate și congruente, precum și cultivarea toleranței cognitive (recunoașterea faptului că putem greși sau că nu avem toate răspunsurile) sunt pași esențiali în combaterea acestor forme subtile de violență psihologică.
Comentarii
Trimiteți un comentariu